Iedere keer als de algemene voorwaarden worden aangepast van Social Media gigant Facebook, zijn er altijd wel mensen te vinden die hun vertrek van de dienst aankondigen. Immers wordt er overal constant vermeld dat je privégegevens op straat komen te liggen. Nog erger, Facebook zou carte blanche hebben om foto’s en video’s, zonder toestemming van de eigenaar, te gebruiken voor commerciële doeleinden! Maar, klopt dat dan ook wel?


Wat gebeurt er op 1 januari 2015?

Op deze datum gaan de nieuwe algemene voorwaarden van Facebook van kracht. Hierin staat het volgende artikel verwerkt:


artikel 2.1: Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.

Uiteraard staat er meer in vermeld, maar dit is het voornaamste artikel waar nu naar gewezen wordt. Wat er wordt gelezen, is dat Facebook lukraak je gegevens mag doorverkopen als je vanaf 1 januari 2015 Facebook gebruikt. Wat er echter staat, is dat Facebook dit mag doen mits je privacyinstellingen dat toestaan. Dat betekent dus dat jij, als eindgebruiker van Facebook, nog altijd zelf in de hand hebt wat er wordt gebruikt. Het volgende artikel wordt ook veel gebruikt:


artikel 9.1: Je geeft ons toestemming je naam, profielfoto, inhoud en informatie (zoals een merk dat je leuk vindt) te gebruiken voor commerciële, gesponsorde of gerelateerde inhoud die door ons wordt aangeboden of verbeterd. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een bedrijf of een andere entiteit toestaat ons te betalen om je naam en/of profielfoto met je inhoud of informatie te tonen, zonder dat je daarvoor compensatie krijgt. Als je een specifieke doelgroep hebt geselecteerd voor je inhoud of informatie, respecteren we bij het gebruik je keuze.

In dit artikel is vooral de laatste zin het belangrijkste. Zolang jouw informatie op “Openbaar” staat, mag het gebruikt worden door derden. Zo niet, dan niet.

Voor de goede orde; eigenlijk veranderd er bar weinig aan de artikelen waar over gesteggeld wordt. Als je beide documenten - de oude voorwaarden en de nieuwe voorwaarden - naast elkaar legt, zal je zien dat er slechts wat veranderd is aan het algehele taalgebruik (Beleid inzake gegevens is nu gegevensbeleid, bijvoorbeeld). Artikel 9.1 is zelfs in zijn geheel onveranderd. Dit heb ik gecontroleerd via http://www.diffnow.com/, een website waar je verschillen in documenten kan bekijken. Microsoft Word kent een vergelijkbare functie.

 

Hoe controleer ik mijn privacyinstellingen?

Dit neemt niet weg dat het je uiteraard vrij staat om je privacyinstellingen te controleren en waar nodig aan te passen. Sterker nog; we kunnen het alleen maar aanraden! Je kan het beste beginnen bij de handige privacy checker die Facebook op de website laat zien, rechtsbovenin de blauwe balk:

Druk op de bovenste knop (die vrolijke dino achter de laptop) en zo kom je al snel achter welke informatie voor wie beschikbaar is. Controleer hier vooral stap 2, de apps. Ook deze hebben hun eigen privacy instellingen en zouden nog wel eens op ‘Openbaar’ kunnen staan. Dit kan je aanpassen naar ‘Vrienden’ of ‘Alleen ik’. Je kan een app en zijn volledige geschiedenis op je Facebook pagina ook verwijderen door op het kruisje te klikken.


In ditzelfde menu, kan je onder de optie 'Wie kan mijn inhoud zien?' de volgende optie vinden:

Deze functie laat jouw Facebook pagina zien zoals hij openbaar te bekijken is. Met andere woorden, men hoeft geen vrienden te zijn van je. Dit is de informatie die Facebook op 1 Januari 2015 mag gaan doorverkopen aan adverteerders als je vanaf die datum actief gebruik maakt van hun diensten.


Hoe pas ik mijn privacyinstellingen aan?

Als je niet tevreden bent over wat er allemaal openbaar staat, kan je dit nog altijd aanpassen. Druk bovenaan je Facebookpagina op het slotje en druk op ‘Bekijk meer instellingen’ (zie eerste afbeelding). Nu kom je bij je Privacyinstellingen. Laten we een paar functies bespreken.

Wie kan mijn inhoud zien?

Hier pas je aan wie jouw berichten kan zien. Dit kan op ‘Openbaar’ of ‘Vrienden’ staan. Je kan ook heel specifiek een groep personen kiezen, maar dit kan je beter selecteren wanneer dat van toepassing is voor een specifiek bericht. In het Activiteitlogboek zie je alle posts die je hebt gemaakt of waar je op gereageerd hebt met een bericht of een Vind-ik-leuk. Hier kan je duidelijk zien welke handeling onder welke privacyinstelling zit. Let er op dat als een bericht van een vriend op openbaar staat, jouw reactie dus ook openbaar wordt. Dit veranderd alleen als jouw vriend besluit zijn of haar privacyinstellingen aan te passen, of jij je reactie verwijderd.

De functie ‘Eerdere berichten beperken’ is erg belangrijk. Facebook was ooit volledig openbaar. Dit is vrij recentelijk naar de standaardoptie ‘Vrienden’ veranderd, maar alle posts voor die tijd kunnen nog steeds openbaar staan. Door je oude berichten te beperken pas je dit allemaal aan naar de instelling ‘Vrienden’. Het kan even duren voordat dit in zijn geheel is verwerkt.


Wie kan me opzoeken?

Onder dit kopje staat ook een belangrijke functie, namelijk of je openbare profiel te vinden is in zoekmachines zoals Google of Bing. Standaard staat dit op ‘Ja’. Door dit aan te passen naar ‘Nee’ kunnen mensen je alleen vinden als ze specifiek op Facebook zoeken. Controleer gelijk of mensen je mogen/kunnen vinden aan de hand van je telefoonnummer of E-mailadres.

Het kopje ‘Tijdlijn en Taggen’ (links van de privacyinstellingen) bevat ook nog een paar privacy gerelateerde opties.  Hier staat ook de functie ‘Wie kan dingen op mijn tijdlijn zien’ en als je benieuwd bent hoe je profiel eruit ziet na je aanpassingen in de Privacy instellingen, klik er vooral op!


Hoe verwijder ik mijn Facebook-profiel?

Als het hele privacybeleid je nog steeds niet aanstaat, staat het je vrij om de knoop door te hakken en van Facebook af te gaan. Hiervoor ga je naar ‘Instellingen’ en selecteer je in de linker kolom ‘Beveiliging’.

Helemaal onderaan de beveiligingsopties staat er ‘Je account deactiveren’. Als je hierop klikt, denk dan goed aan het volgende: het duurt twee weken voordat je Facebook-account verwijderd is. Als je in de tussentijd berichten plaatst, deelt of liked, dan wordt de deactivatie geannuleerd. Het vergt dus wat zelfbeheersing en het afleren van gewoontes, maar dan ben je er wel vanaf.


Wat zijn mijn alternatieven?

Er zijn behoorlijk wat social media websites waarvoor je je kan aanmelden, zoals Google+, LinkedIn (voor zakenrelaties), Twitter of het IJslandse Seen.is. Vooral de laatste beloofd sterkere privacyinstellingen te hebben. Welke je ook kiest, lees de privacyvoorwaarden goed door en controleer je privacyinstellingen direct na het aanmaken van je account, zodat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Immers zijn deze social media sites, net zoals Facebook, gratis diensten die toch ergens geld moeten verdienen. Het onderhouden van internetpagina’s, zeker een waar gigantische datastromen dagelijks doorheen gaan, is in de verste verte niet gratis.